Agata Szczęśniak i Natalia Sawka, krok po kroku wskazują na zmianę narracji i działań polityków, głównie Platformy Obywatelskiej, w związku z rozpoczęciem kampanii prezydenckiej. Omawiają powody zamrażania i modyfikacji ustaw i zmian legislacyjnych wyczekiwanych przez wyborców koalicji. 

Agata Szczęśniak, Natalia Sawka, Epoka lodowcowa – czyli dlaczego Trzaskowski skręca na prawo, a rząd zamraża ustawy, oko.press, 25.01.2025 r.

Prezentują przyszłość projektów dotyczących obowiązkowej edukacji zdrowotnej, regulacji nienawistnych treści w internecie czy liberalizacji prawa aborcyjnego. Każdą z tych kwestii szerzej rozwijają w osobnych blokach tematycznych, w których sięga po konteksty społeczne, historyczne i polityczne . 

Jako przyczynę “zamrażania” i ustępstw w kwestii projektów, wskazują chęć na zdobycie głosów „prawicowych” wyborców i “demobilizowanie osób związanych z obozem PiS”.

By zapewnić dobre zrozumienie kontekstu politycznego i społecznego, powołują się na słowa znanych polityków, ale i anonimowe źródła oferujące perspektywę zaangażowanych osób z wewnątrz. To właśnie na opiniach wyrażonych przez anonimowe źródła – sztabowców Rafała Trzaskowskiego, politycznych strategów, osoby z otoczenia premiera, osób z ministerstwa – opiera się tekst.

Poza tym pojawia się odwołanie do przebiegu konwencji Trzaskowskiego w Gliwicach z 7 grudnia 2024 r, przywołanie danych CBOS (uwiarygadnia rosnące niezadowoleniu z rządu i zmianę nastrojów społecznych), czy przywołanie wyników badań dotyczących nastrojów wobec uchodźców z Ukrainy w Polsce oraz analiz publikowanych na portalu “money.pl”. 

Na uwagę zasługuje, że dziennikarki podkreśliły wysokie znaczenie osób z Ukrainy dla Polski, choćby przez wypełnianie luki demograficznej i luki na rynku pracy. W kontekście poruszanego tematu, zabrakło jednak wniosku z analiz “money.pl”, dotyczącego mniejszych kosztów ponoszonych na świadczenia 800 plus przyznawane Ukraińcom, niż wpływów z pracy uchodźców z Ukrainy do budżetu Państwa [„analizy money.pl” → „Ograniczenie 800 plus dla Ukraińców? Polityczny teatr [Analiza]].

Tekst jest logicznie, przejrzyście, blokowo ułożony, dzięki czemu łatwo przyswoić informacje i zorientować się w tematyce. Tekst wzbudza emocje, bazuje w większości na opiniach i przekonaniach wypowiadających się osób. Sawka i Szczęśniak pokazują czytelnikowi realia polityki, obnażają mechanizmy strategii kampanii wyborczej i tego co politycy są gotowi poświęcić by wygrać.

Dziennikarki udzielają głosu politykom koalicji zgadzającym się ze zmianami, mówiących o “takich realiach”. Równocześnie dano wybrzmieć wątpliwościom oraz głosowi z opozycji. Polityk PiS mówił o błędach kampanii PO. 

W materiale opinie są oddzielone od faktów i widoczne jest rozgraniczenie między wnioskami wypływającymi z prezentowanych danych, a ukazaniem czyichś przekonań bądź przewidywań.

Niestety w tekście pojawia się przywołanie prezydenta Stanów Zjednoczonych, Donalda Trumpa jedynie z nazwiska („duch Trumpa”), piosenkarza Zenka Martyniuka jedynie z imienia/pseudonimu scenicznego („i Zenkiem”) oraz ówczesnego kandydata a dzisiejszego Prezydenta, Karola Nawrockiego („Nawrocki”).

Ocena według kryteriów Dobrzy Dziennikarze:

Kryterium Ocena (1/1) Uzasadnienie
Prawda 0.8/1 Podczas odwołania do sondażu CBOS zabrakło wskazania punktu odniesienia względem wzrostu o 3%. W przypadku odwołania do magazynu “money.p”’ brakuje wskazania konkretnych tekstów.
Obiektywizm 1/1 Politycy rozliczani są z niekonsekwencji w prowadzeniu narracji i działań.
Oddzielenie informacji od komentarza 1/1 Rozgraniczenie między opinią a faktami jest czytelne.
Szacunek i tolerancja 0.5/1 Przywołano kilka postaci po raz pierwszy nie przedstawiając ich pełnym imieniem i nazwiskiem.
Zasadność tytułu 1/1 Tytuł ma uzasadnienie w treści materiału.

Materiał Szczęśniak i Sawki to przykład rzetelnego dziennikarstwa politycznego. Dziennikarki zadają pytanie o motywacje władzy, monitorują procesy, ukazują kulisy przyjmowanych strategii i pokazują co politycy są gotowi poświęcić dla wizji wyborczego zwycięstwa. 

Obraz Alex Yomare z Pixabay