Olga Szpunar, Rośnie lęk przed matematyką. Krajowa konsultant ds. psychiatrii: „Wycofajmy obowiązek zdawania jej na maturze”, wyborcza.pl, 20 marca 2024
Lęk – to według artykułu Olgi Szpunar pierwsze skojarzenie uczniów z matematyką. Jednak społeczeństwa bez edukacji matematycznej też strach się bać.
Autorka tekstu pochyla się nad tematem “lęku matematycznego”, który nęka uczniów wraz z nudnościami i bólami głowy. Matematyka “jest codzienną wspinaczką na Mount Everest” jak mówi konsultant ds. psychiatrii Aleksandra Lewandowska i postuluje o wycofanie jej z matury. Czym jednak bylibyśmy bez królowej nauk?
„Chcemy wychować tanią siłę roboczą dla świata?” pytają eksperci. “Kraj bez matematyki nie wytrzyma współzawodnictwa z tymi, którzy uprawiają matematykę”, przepowiada Anna Widur, dr nauk matematycznych i dyrektorka w krakowskiej szkole matematyki Alfa. Gdzie tu znaleźć kompromis? Artykuł zamiast przez półśrodki prowadzi do sedna.
By zrozumieć lęk matematyczny, tekst rzuca światło na problem nauczycieli o wątpliwych zdolnościach dydaktycznych i motywacji. Przykuwa uwagę do faktu, że wielu nauczycieli klas I-III samemu matury z matematyki nie zdawało, co odbija się na umiejętnościach ich podopiecznych. Dzieci nie stanowią problemu – są wystarczająco zdolne, przynajmniej według przywołanych badań Centrum Metodycznej Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.
I tu, choć robi się coraz bardziej pod górkę, artykuł idzie płynnie do MEN, które drobnymi podwyżkami nie przyciągnie profesjonalistów do szkół, i testów psychologicznych, które w odczuciu Anny Widur powinny być obowiązkiem wśród przyszłych nauczycieli. W końcu umiejętności to jedno, empatia – drugie.
Artykuł poświęca chwilę każdej stronie medalu, pokazując i problemy “na teraz”, czyli te odnoszące się do zdrowia psychicznego uczniów, i te “na później”, skupiające się wokół dalszego budowania możliwości i przyszłości dla polskiego społeczeństwa. Nie odrzuca przy tym żadnej z perspektyw, ale buduje je jako naturalne odpowiedzi na obawy poprzedniej, poruszając się swobodnie przez kolejne wątki.
Nie zatrzymuje się też na samym zestawianiu, bo choć ekspertów pojawia się dwójka i to z przeciwnymi poglądami, to sam tekst odwołuje się do badań, danych, cytatów i aktualności z Ministerstwa Edukacji Narodowej. Nie można go przez to posądzić o powierzchowność – zmierza on coraz dalej, by przez skutki odkryć przyczyny i to jest wzorowe, bo to nawołuje do zmian.
Olga Szpunar tworzy w ten sposób świetną, obiektywną bazę do szukania nowych rozwiązań, bo nie tylko przedstawia problem, ale też zakorzenia go w polskich realiach, dając mu otwarte zakończenie – w końcu artykułu nie trudno wywnioskować, że zostało jeszcze wiele pracy.
Tytuł jest nieco sensacyjny i odnosi się zaledwie do pierwszych dwóch części artykułu – sam tekst nie zamyka się jedynie w zagadnieniu lęku matematycznego, ale jest analizą całej problematyki nauczania matematyki w polskim systemie.
Kryterium prawdy: 1/1
Kryterium obiektywizmu: 1/1
Kryterium oddzielenia informacji od komentarza: 1/1
Kryterium szacunku i tolerancji: 1/1
Kryterium zasadności tytułu: 0,5/1
Ocena: 4,5/5